El Drac Negre. La nostra història.
Caminava l’estiu de 1989, eren les festes de la Creu Coberta i un amic em va informar que s’anava a jugar un torneig de partides de cinc minuts al carrer.
Jo portava des de 1982 sense jugar competició ni estar federat. Des que havia vingut a València des d’Osca, la meua terra.
En eixe torneig vaig conéixer Paco Cuevas que era delegat en aquella època de la Federació Valenciana.
A l’acabament del torneig, que vaig guanyar, Paco em va proposar incorporar-me al club d’escacs d’Alfafar del qual era president i em va contar que estava en marxa un projecte seriós de formar un equip potent incorporant el fitxatge de Jan Eslon que en aquells anys vivia en la zona.
Recorde perfectament el primer dia que vaig entrar al club en el carrer del Sol d’Alfafar de la mà de Javier Roy que havia sigut alumne en el col·legi públic Orba, en Parc Alcosa, on jo treballava.
Estaven jugant partides de cinc minuts Luis Sánchez i Jorge Girón. Em van presentar. Jugàrem Luis i jo un “coto” a cinc victòries. Amagaré el resultat...
El club d’escacs Alfafar l’havien fundat en 1981 Miguel Martínez i Ramón Lliri. El local estava ubicat al carrer del Sol número 10.
En 1994 es va formar un equip amb pretensions de ser campions de la màxima categoria que aleshores es jugava a cinc taulers.
L’alineació era un luxe: Jan Eslon, Carlos García, José Coret, Juan Sospedra, Sergio Sancho i Luis Sánchez.
Vam quedar subcampions malauradament i va ser l’Ateneu Marítim qui va anar al campionat d’Espanya en representació de la Comunitat Valenciana.
En 1998 abandonàrem Alfafar i ens vam anar a Sedaví pel fet que un canvi de govern municipal després de les eleccions havia compromés una subvenció important.
Prèviament, el setembre de 1997, en una assemblea del club, es va plantejar no dependre de cap ajuntament i disposar d’un local social.
El nom proposat va ser inicialment El Drac, però a l’hora de donar-lo d’alta Conselleria ens va comunicar que El Drac ja existia com a nom d’un club de motos. El resultat va ser que finalment vam decidir que fos El Drac Negre.
Gràcies a un contacte de Paco Cuevas aconseguírem com a local la part de dalt del casino de Sedaví. Per inaugurar el club vam organitzar un torneig de partides ràpides per equips convidant a diferents clubs pròxims a nosaltres. N’hi havia una condició. En totes les partides era obligatori plantejar la variant del drac de la defensa siciliana.
Estiguérem allí fins al 2008. Haguérem d’anar-nos-en a causa de les protestes dels socis del casino que volien veure el futbol els dissabtes de vesprada. Incompatible. Ens vam anar al Musical que també era de gestió privada.
Vam durar poc. La incompatibilitat ara la produïen els assajos del vent metall. En 2010 ens vam traslladar al Casal Jove.
En octubre de 2024, el dia 29, la memòria col·lectiva mai podrà oblidar el desastre. La dana va destrossar el nostre club.
Remuntàrem i l’Ajuntament ens va prestar uns locals nous al carrer catedràtic Casabó on estem encara en espera d’una solució definitiva.
El nostre club ha complit 45 anys fent camí de la mà de Caissa en aquest 2026. Han jugat ací més dels 130 jugadors que apareixen en els documents perquè alguns es van perdre.
Recordarem sempre les paelles del Saler per tancar les temporades que l’hem d’agrair a Lola i els dinars de Nadal.
Continuem fent camí gaudint de la nostra passió pels escacs.
Acròstic DRAC NEGRE
Desitge avui fer-vos un regal,
Recorde la meua arribada al club,
Abans que fos el Drac, en Alfafar...
Camins que trepitjaven desitjos.
No cauré en les xarxes de l'enyor.
Estic ací, esperant la vostra presència,
Guanyant segons al rellotge nu,
Restant records que no serveixen,
Esperant-vos, als de sempre, als nous...
(Llucià Vallés i Calvo)
Histórico de Logos: